👍 Mijn eerste lijk is gelukkig vers - Pascale Bruinen (januari 2015) - Boek Downloaden Gratis

Mijn eerste lijk is gelukkig vers
Boektitel : Mijn eerste lijk is gelukkig vers
ISBN: Nee
Totaal Pagina's : 352 pagina's
Jaar : januari 2015
Categorie : Boeken, Vrouwen & Meisjes, Biografien & Waargebeurd
Uitgever : de Fontein Romans & Spanning
Taal: Nederlands

Een opmerkelijk boek. Niet zozeer vanwege de titel die terugslaat op een ervaring tijdens een sectie alhoewel dat op zich natuurlijk wel de aandacht trekt. Slechts weinigen onder ons gepeupel bevinden zich samen met een patholoog-anatoom een griffier en rechercheurs in een sectiekamer om getuige te zijn van het compleet opensnijden en ontleden van een lijk. Het is volgens mij opmerkelijk omdat het geschreven is door een officier van justitie (OvJ) die nog volop in functie is. Dat is wel hl erg apart. Je moet het lef maar hebben om autobiografisch over jezelf en je beroep te schrijven terwijl je er nog middenin staat. Een beroep dat op zich al heel bijzonder is. OvJ's brengen jaarlijks tienduizenden verdachten voor de rechter of leggen zelf een boete of taakstraf op (bij overtredingen en sommige eenvoudige misdrijven). De confrontatie met die mensen gaat deze OvJ niet in haar koude kleren zitten blijkt uit het boek. Als inmiddels gepensioneerde politieman heb ik Pascale Bruinen in mijn actieve diensttijd nog even meegemaakt. In die zin was het een eer om dit boek te lezen. Mijn nieuwsgierigheid kende geen grenzen aangezien Pascale Bruinen naar mijn weten de eerste OvJ is die zo'n boek heeft geschreven. Inmiddels had ik een aantal columns van haar gelezen die zij al geruime tijd voor het Algemeen Dagblad schreef. Dat wakkerde mijn nieuwsgierigheid alleen maar aan. Ik werd enorm geraakt door de openheid die deze auteur in haar boek op een integere manier laat uitkomen. Bruinen gaf mij niet alleen een diepe en ruime inkijk in het leven en werken als officier van justitie maar ook in haar eigen emotionele betrokkenheid bij alles wat zij voor haar kiezen krijgt. Haar kijk op de politie en met name op de recherche blijken van groot respect te getuigen en dat komt blijkbaar niet alleen maar omdat zij samenleeft met een politieman. Daarbij schroomt Bruinen niet om de lezer ook iets te tonen van haar leven als echtgenote en moeder. Die kwetsbaarheid geeft een extra dimensie aan het boek. De auteur blijkt in staat om de lezer aan zich te binden terwijl zij schrijft over een beroep dat doorgaans binnen de samenleving maar ook door de politie wordt gezien als saai en bureaucratisch. Het tegendeel blijkt waar te zijn. De veelzijdigheid van het werk de zware verantwoordelijkheid als openbare aanklager namens de samenleving het leiderschap over en de beslissingsbevoegdheid in politieonderzoeken en de confrontatie met de onnatuurlijke dood het relatie gerelateerd geweld en het gedrag door mensen aan de onderkant van de samenleving maken dat het zijn van OvJ een uitermate interessante bezigheid is. Met haar schrijfstijl het taalgebruik en de humor houdt zij je vast in het boek. Zij schrijft in normale en begrijpelijke mensentaal. Dat laatste is voor mij als oud-politieman een openbaring temeer omdat ik gedurende mijn loopbaan bij officieren van justitie bij de bespreking van zaken de ambtelijke taal gewend was. Het boek geeft je als lezer een eerlijk oprecht en transparant beeld van het Openbaar Ministerie de rechterlijke macht en de OvJ. In die zin is het niet alleen een opmerkelijk boek maar is het ook zeer bijzonder. Zeer aan te bevelen zelfs bij aangevers getuigen en veroordeelden. Jacques Smeets oud-politieman en auteur van De Blauwe Diender

Vanaf pagina n volgen we een succesvolle vrouw in een op het eerste oog harde mannenwereld. Een vrouw die weet wat ze wil haar mannetje staat zonder haar vrouwelijkheid en alle bijbehorende emoties te verliezen. Een boek van uitersten van moord en doodslag tot de roze inrichting van de werkkamer thuis: gevuld met warmte licht en spullen die herinneren aan alle mooie kanten van het leven. Een vrouw die op de fiets braaf haar hand uitsteekt op het verkeersplein maar ook door het rode licht loopt nadat zo ongeveer iedereen om haar heen dat al doet om vervolgens - na koffie met vlaai - aanwezig te zijn bij een lijkschouwing of zonder angst de top advocatuur in de tang te nemen tijdens een zware rechtszaak. En thuis als moeder en partner even doortastend en volhardend soms voldaan of teleurgesteld door de uitkomsten van het werk maar altijd vol zelfvertrouwen en energie. Het is moeilijk om "Mijn eerste lijk is gelukkig vers" in een bepaald hokje te duwen: een informatieve crime roman zou misschien de beste omschrijving zijn. Eindelijk is er een boek dat een kijkje geeft in de wereld achter een arrestatie en veroordeling (of vrijspraak natuurlijk). Ik had er geen idee van dat de Officier van Justitie hier zo'n grote rol in speelt en dat dit een beroep met zoveel impact is zowel voor de rechtszaak als voor de mens zelf. De Officier is niet alleen de persoon in toga met een grote ordner in de rechtszaal maar geeft leiding aan het hele onderzoek. Een soort spin in het web dus. In tv-series speelt de Officier meestal een bijrol en draait alles om rechercheurs of advocaten. Het zware leven van de Officier lijkt in het niet te vallen en daar mag wel eens verandering in komen. Het boek leest lekker weg en kent verschillende schrijfstijlen. Het verhalende deel en de toegevoegde columns die reeds eerder in het AD verschenen zijn spreken het meest tot de verbeelding. Een mooie en boeiende schrijfstijl die je de ene keer bij de keel grijpt en andere keren tot tranen toe beweegt. Vaak lijkt het of je naast de auteur staat bij huiszoekingen slachtoffergesprekken en niet te vergeten een eerste autopsie. Gelukkig weet Pascale ondanks alle ellende die ze overal ziet de nodige humor door het geheel te weven en een glimlach op mijn gezicht te toveren. Een welkome afwisseling en zeer knap gedaan. Soms heb ik me een beetje door de juridische achtergrondinformatie moeten worstelen maar deze is nodig om een compleet beeld te krijgen. Pascale eist zo niet alleen veel van degene in het beklaagdenbankje en haar onderzoeksteam maar ook van zichzelf en rust ze niet voordat alles duidelijk en correct op papier staat. Misschien eist ze ook net dat beetje meer van haar lezers. Zonder ook maar een letter gelezen te hebben was ik al reuze trots op en vol bewondering voor dat pittige en mooiste meisje van de klas uit mijn middelbare schooljaren. En ik moet eerlijk toegeven dat ik me schaam me nu zelfs afvraag waarom ik maar zo weinig wist over haar werkzaamheden als Officier van Justitie. Het is vreemd om een boek te lezen over en van iemand die je al zo ongeveer je hele leven kent. Steeds als je denkt dat het boek over iemand anders gaat komt er weer een moment van herkenning. Het respect voor Pascale en het werk dat ze doet is de afgelopen weken alleen maar gegroeid.

Een verassend leuk boek om te lezen! Het is leuk om te zien hoe alle details van haar leven als een officier van justitie worden uitgewerkt. Met veel diepgang over haar werk maar ook over haar persoonlijk leven. Zeker geen saai boek om te lezen en ook heel erg varirend echt een aanrader!

Mijn eerste lijk is gelukkig vers' biedt een uniek kijkje achter de schermen van de misdaadbestrijding. Pascale Bruinen is officier van justitie en schrijft een wekelijkse column over haar werk in Algemeen Dagblad. Welke gevoelens emoties en twijfels gaan er schuil achter die strenge zwarte toga van de officier van justitie?Met een open en eerlijke blik beschrijft Pascale Bruinen haar spannende grappige en vaak indringende ervaringen tijdens strafzittingen nachtelijke diensten en het leiden van opsporingsonderzoeken van de politie. In 'Mijn eerste lijk is gelukkig vers' laat zij zien dat ze als officier van justitie dan wel `n en ondeelbaar is maar dat ze als persoon en auteur juist de som van drie delen is: magistraat mens en moeder. Met dit boek opent ze een deur naar een wereld die tot voor kort hermetisch gesloten bleef. Toon meer

Best Seller: