📚 De Russische bibliotheek - Oorlog en vrede - Lev Tolstoj (10-Nov) - Boek Downloaden

De Russische bibliotheek - Oorlog en vrede
Boektitel : De Russische bibliotheek - Oorlog en vrede
ISBN: 9789028241510
Totaal Pagina's : 1625 pagina's
Jaar : 10-Nov
Categorie : Boeken, Literatuur & Romans, Klassiekers
Uitgever : Uitgeverij G.A. van Oorschot B.V.
Taal: Nederlands

Geschreven bij Oorlog en vrede

Ik heb de afgelopen maand de uitgebreide vertaling gelezen van meer dan 1500 pagina's en waar ik bang voor was toen ik begon (precies de reden waarom het zo lang duurde voordat ik berhaupt durfde te beginnen) werd na ongeveer 1000 pagina's bewaarheid: dit is voor mij toch wat te lang gebleken om mijn volle aandacht er bij te kunnen houden. Waar dat mee te maken had is niet de kwaliteit: die is constant hoog van de eerste tot en met de laatste bladzijde. De helderheid waarmee alles opgeschreven wordt is bewonderenswaardig en de karakterontwikkeling subliem. De keuze om het grootste deel vanuit de individuele ervaringen te vertellen en de algemene en filosofische beschrijvingen beperkt te houden zorgt ervoor dat dit boek herkenbaar blijft en leest als een trein. De eerste honderden pagina's heb ik werkelijk verslonden. Gaandeweg realiseerde ik me dat er weinig niets meer gentroduceerd werd. De helderheid bleef de karakterontwikkeling bleef de vertelstructuur bleef en toen begon ik me te vervelen. Het werd een 'en toen' 'en toen' verhaal waar ik mijn aandacht niet meer goed bij kon houden. Ik wilde minder oorlog en meer verrast worden: meer filosofie een andere vertelstructuur iets. Het lezen ging meteen langzamer en uiteindelijk ben ik zelfs tegelijkertijd een ander boek gaan lezen (wat ik nooit doe). En dat vond ik zo jammer na de initile vreugde die ik ervoer. Misschien had een andere versie voor mij beter gewerkt.

Een hele klus dit boek ik heb het niet in een keer uitgelezen maar als ik het een tijdje had weggelegd na 300 pagina's gelezen te hebben kon ik het toch weer snel oppakken omdat in het boek ook een lijst met namen van de hoofdrolspelers is opgenomen en een lijst met de verkorte inhoud van de hoofdstukken waarmee ik mijn geheugen kon opfrissen. Wat verder ook mooi is aan deze uitgave is dat deze volledig is. Blijkbaar wordt Oorlog en Vrede ook nog al eens verkort gepubliceerd. Als extraatje krijg je ook nog enkele landkaarten van belangrijke veldslagen en een toelichting over de schrijver zelf; heel interessant! Wat betreft het verhaal; je krijgt enerzijds een kwaliteit soap. De persoonlijke betrekkingen en emoties van alle familieleden jong en oud en de sociale posities en de normen en waarden van zowel mannen als vrouwen uit verschillende lagen van de bevolking komen aan bod. Anderzijds krijg je ook een beeld van de aanloop tot de oorlog met Napoleon en de praktijk van de oorlog zelf beschreven vanuit het oogpunt van zowel de gewone soldaat als de leidinggevenden. Waarbij de manier van oorlog voeren door de Russen vaak eerder bepaald lijkt door de beslissingen van de gewone soldaat door naviteit vriendjespolitiek en roddel. Ook het tsarisme wordt indringend beschreven. De bijna goddelijke verering van de tsaar. Een tsaar die ver van de werkelijkheid wordt gehouden en zijn beslissingen neemt benvloed door enkele mensen om hem heen. De compleetheid van dit boek wordt bepaald door de aandacht van de schrijver voor zowel persoonlijk drama en romantiek als ook de geschiedenis van deze tragische oorlog. Als je het aandurft; met recht een klassieker!

Van de enige chte Oorlog en vrede deze definitieve versie van Tolstoj uit 1869 verscheen in 2006 een splinternieuwe vertaling in onze Russische Bibliotheek in twee delen dundruk (uiteraard nog steeds leverbaar). Nu dan in het Tolstojjaar 2010 presenteren we een ndelige goedkope editie zodat dit weergaloze boek dat je gelezen moet hebben voor iedereen binnen handbereik komt te liggen. Yolanda Bloemen en Marja Wiebes oogstten veel lof met deze vertaling. Zij droeg ertoe bij dat Wiebes in 2009 de Martinus Nijhoffprijs kreeg voor haar vertalingen uit het Russisch. Deze uitgave is aangevuld met historische aantekeningen een beschrijvend personenregister van alle historische figuren vier landkaarten een overzicht van de belangrijkste romanpersonages vertalingen van de Franse en Duitse passages en een beknopte inhoudsopgave per hoofdstuk en kost toch maar 29,90. Lees het er staat zo ongeveer alles in wat 17 een mens nodig heeft.' - Kurt Tucholsky There remains the greatest of all novelists - for what else can we call the author of War and Peace?' - Virginia Woolf Al met al staan er dingen in die roman die niemand in heel Europa kan schrijven behalve Tolstoj en die mij de rillingen over de rug jagen.' - Ivan Toergenjev Toon meer

Best Seller: