✅ Turks Fruit - Jan Wolkers (oktober 2005) - Boek Downloaden

Turks Fruit
Boektitel : Turks Fruit
ISBN: Nee
Totaal Pagina's : 192 pagina's
Jaar : oktober 2005
Categorie : Literatuur & Romans, Klassiekers, Literaire romans
Uitgever : J.M. Meulenhoff
Taal: Nederlands

Geschreven bij Turks Fruit

Ik ben verliefd op dit boek. Heb het al zo vaak gelezen en telkens ontdek ik er weer wat in. Dit boek is levensecht het ademt het schreeuwt het huilt. De hoofdpersoon houdt van Olga en van alles van Olga. Haar schoonheid maar ook haar onhebbelijke trekjes. Haar aftakeling wordt rauw beschreven en raakte mij juist daardoor. Door de ruwheid heen proef je de wanhoop de gevoeligheid van de hoofdpersoon. Wolkers is een uitmuntend waarnemer. Hij schrijft op wat hij ziet en schuwt ook de minder smakelijke zijden van het leven niet. Als opgroeiend Asmahannetje wilde ik Olga zijn in haar gezonde jaren. De muze van een kunstenaar begeerd tot in haar ziel. Ik was desnoods met een gorilla in een loods gaan wonen bij wijze van Turks Fruit. Niets dan lof van mij wat dit boek betreft.

Turks fruit drie keer gelezen en iedere keer ben ik er een hele dag kapot van. Zo onroerend. Ik hou van het contrast tussen het grove taal gebruik maar de eeuwige romantiek en onvoorwaardelijke liefde voor Olga. Dit boek moet je gelezen hebben op welke leeftijd dan ook. Jan Wolkers is een geniale man. Ik vind het ook zo prachtig hoe zijn eigen levensverhaal vertaald is in dit boek. Alleen maar liefde voor Jan-Wolkers en dit boek!

"Turks fruit is een roman waarin Wolkers op een perfecte manier grote thema's als liefde dood en vergankelijkheid heeft weten te verbinden; geschreven in een stijl die niets aan kracht heeft verloren.' Pieter Steinz In Turks fruit beschrijft Wolkers de heftige liefde tussen de jonge beeldhouwer Erik en zijn grote liefde Olga. Ze beleven een grandioze romantische zomer en besluiten te trouwen tegen de zin van Olga's rijke ouders. Totdat Olga zich vreemd begint te gedragen abrupt breekt met Erik en terug gaat naar haar ouders. De pers over Turks fruit "Wolkers overtuigt voor de volle honderd procent: hij laat de lezers geloven in zijn liefde en wanhoop.' NRC Handelsblad "Nog altijd een sappige verboden vrucht.' de Volkskrant "Men zou Turks fruit n van de meest humoristische Nederlandse boeken kunnen noemen als het ook niet zo triest en tragisch was.' Algemeen Dagblad Toon meer

Best Book: