👍 Spookhoeve Ruinerwold - Silvan Schoonhoven (januari 2020) - Boek Downloaden

Spookhoeve Ruinerwold
Boektitel : Spookhoeve Ruinerwold
ISBN: Nee
Totaal Pagina's : 176 pagina's
Jaar : januari 2020
Categorie : Christelijke culten & Sektes, True crime, True crime
Uitgever : Silvan Schoonhoven
Taal: Nederlands

Ten eerste: ik heb het boek echt gelezen. De titel van het boek doet vermoeden dat het hier om een sensatieboekje gaat. Ja de schrijvers zijn journalisten van een krant die vaker sensatieachtige verhalen schrijft dan andere kranten. Ja het thema is een sensatiethema. Maar nee de inhoud maakt op mij geen sensatieindruk. De inhoud is overwegend een opsomming van uitspraken chats en gebeurtenissen rondom Gerrit Jan van D.. De auteurs hebben niets anders gedaan dan feiten zoeken en logisch samenvatten. De inhoud lijkt mij goed onderzocht en uit betrouwbare bronnen te komen. Een psychische analyse geeft het boek niet wat ik ook goed vind. Voor een interpretatie moet je langer met de sekteleider praten. Veel mensen hebben problemen ermee dat de privacy van de kinderen van Gerrit Jan van D. door het boek wordt aangetast. Ik zie daarvoor geen aanwijzingen. Ze komen om te beginnen nauwelijks voor eigenlijk alleen als aantal hooguit op het einde wordt zakelijk besproken hoe een kind ertoe komt te ontsnappen zonder veel details te noemen. Uiteindelijk gaat het boek alleen over het gevoels- en gedachtenleven van Gerrit Jan van D. door de jaren heen en blijft daarop ook beperkt. De vraag is dan of je het boek moet lezen en of het boek een zin heeft. Het boek gaat over een man die voor de samenleving van geen belang is. Maar het boek gaat ook over een man die moeilijk te begrijpen is. De samenleving is er bij gebaat te begrijpen hoe mensen denken die zulk afwijkend gedrag vertonen. Dat geldt niet alleen voor piloten die vliegtuigen het World Trade Center sturen of voor Nederlanders die in Syri hoofden gaan afhakken maar ook voor mensen die lid worden van sektes zoals Scientology en dus ook voor mensen die een eigen Zonnenhuis in Ruinerwold bouwen. Dat sommige delen van het boek bizar overkomen is volgens mij niet een probleem van het boek maar een probleem van Gerrit Jan van D zelf. Ik heb vaker mensen zelfs goede kennissen gesproken die in de esoterische hoek zijn afgegleden en die hebben niet minder bizarre dingen te melden dan wat ik in het boek heb lezen. Ik geef een sterretje minder omdat ik sommige delen wat saai vond om te lezen en het mij iets te lang was.

Wat een W A L G E L I J K 'boek'. Over de rug van (minderjarige) kinderen een op sensatie belust verhaaltje schrijven. En waarom? Geld. Altijd draait het om geld. Zum kotsen! Boycotten!

Geld verdienen zonder een van de kinderen te hebben gesproken!!

De verbijstering en het ongeloof waren groot na de politie-inval in een boerderij tussen de Drentse hunebedden. Vijf doodsbange kinderen werden bevrijd uit een duister schuilhol in de spookhoeve waarna de wereldpers zich stortte op het mysterie. Hoe was het mogelijk dat een Nederlandse profeet zijn kinderen negen jaar kon opsluiten in een zelfgetimmerde Hof van Eden? In Spookhoeve Ruinerwold ontrafelen Silvan Schoonhoven en Marcel Vink de raadselen rond de bezeten verlosser Gerrit Jan van D. Op basis van uniek materiaal en duizenden documenten geven ze een onthullende blik op het leven van de bioboer annex psycholoog die een eigen religie stichtte zijn kinderen en volgelingen mishandelde en vrouwen in zijn netten verstrikte. Alles omdat hij geloofde dat hij de Aartsvader was en de nieuwe Messias op aarde.

Best Book: